Hulp nodig? Bezoek onze helpdesk
Besoin d'aide? Visitez notre helpdesk
Need help? Visit our helpdesk
Tweet about this on TwitterShare on Facebook0

 

Een professionele, doeltreffende website heeft 8 kenmerken. We lijsten ze hieronder op en leggen uit hoe je deze kenmerken zelf kan evalueren.

Deze handleiding is bedoeld voor ondernemers en zelfstandigen die zich afvragen waaraan ze een goede website herkennen. Met deze kennis kan je zelfzeker verschillende webdesign bureaus evalueren op basis van bijvoorbeeld hun portfolio. Eens je in zee gaat met een webdesign partner, kan je dankzij onderstaande tips optimaal meedenken.

1. Doelgerichtheid

Evaluatie: Zie je binnen de 3 seconden een visueel opvallende oproep die de bezoeker aanzet tot actie?

Wat is het hoofddoel van je website? Wil je meer inkomsten? Kosten besparen door klantenvragen niet langer telefonisch te moeten beantwoorden? Wil je duidelijk maken dat je mee bent met je tijd?

Keuze van een doel

Eén doel

Elke website streeft best één doel na. Meerdere doelen combineren heeft als risico dat de website bezoeker tijdens zijn bezoek signalen in verschillende richtingen krijgt. Dat wil je niet. Je wil dat alles wijst in één richting.

Een precies doel

Formuleer je doel heel precies. Hierdoor is het nadien makkelijker om elk onderdeel van je website hierop af te stemmen. Meer inkomsten genereren is te vaag.

Voorbeelden

Enkele goede voorbeelden van website doelen:

  1. Inschrijvers op je nieuwsbrief
  2. Verdiepen van relatie met klanten (vb. via online wedstrijden, …)
  3. Offerte-aanvragen via je website of per telefoon
  4. Reservaties of boekingen via je website of per telefoon
  5. Extra bezoekers in je winkel
  6. Online verkoop

Daarnaast zijn er ook secundaire doelen, die wél makkelijk kunnen gecombineerd worden met een van bovenstaande doelen. Bijvoorbeeld het vergroten van naambekendheid, het informeren van klanten zodat ze 24/7 geholpen worden in plaats van je steeds te moeten bellen (vb. adres, openingsuren, prijslijst, …), enz.

Vertaling naar call to action (oproep tot actie)

Vraag het gewoon

Als je iets wil, moet je het soms gewoon vragen. Vraag dus ook aan je website bezoekers om te doen wat je van hen verwacht. Deze oproep tot actie wordt vaak de call to action genoemd.

Voorbeelden

Hieronder een call to action voor elk voorbeeld doel van hierboven:

  1. Schrijf nu in op onze nieuwsbrief!
  2. Neem deel aan de wedstrijd!
  3. Vraag gratis offerte
  4. Reserveer online
  5. Kom eens langs – adres: …
  6. Koop nu

Kort en krachtig

Je merkt dat elke call to action kort en krachtig is geformuleerd. Bij voorkeur in de gebiedende wijs, wat de meest actiegerichte aanspreekvorm is.

Laat het opvallen

Je call to action verschijnt minstens in het zichtbare gedeelte bovenaan je home-pagina en onderaan alle andere pagina’s. Het is de bedoeling dat deze opvalt. Daarom staat de call to action vaak in een kader en wordt er redelijk wat plaats voor voorzien. De call to action is bijna altijd aanklikbaar, waarbij de link leidt tot een volgend venster waarin de bezoeker kan overgaan tot effectieve actie.

Wil je meer leren? Dit artikel op schrijf.be bevat uitstekende tips.

2. Klantgerichtheid

Evaluatie: Is het meteen duidelijk wie het doelpubliek is van de website?

Niet zo egocentrisch! Je website moet niet over jezelf gaan, maar over je klanten. Weinigen zijn geïnteresseerd in je geschiedenis, sterktes, awards of unieke werkwijze.

Je website bezoekers willen enkel weten hoe jij hun probleem gaat oplossen. Volg daarom volgende tips:

  • Vervang overal de woorden “ik” en “wij” door “u” of “jij”.
  • Beschrijf voor wie je er bent, wat je doelpubliek is.
  • Verduidelijk welk probleem je oplost en liefst ook voor welke prijs.
  • Vermeld niet de technische kenmerken maar de voordelen die de klant haalt uit jouw oplossing vergeleken met die van jouw concurrenten.
  • Ga na welke belangrijke vragen je klanten zich stellen en zorg dat je ze allemaal beantwoordt op je website.
  • Creëer geen pagina’s die geen enkele klantenvraag beantwoorden. Deze zorgen er alleen voor dat je klant de belangrijke pagina’s minder makkelijk vindt.
  • Spreek in een taal die je klant begrijpt, in plaats van indruk proberen te maken met vakjargon.

Een goede website is dus gefocust op de bezoeker, niet op de eigenaar van de website.

3. Beknoptheid

Evaluatie: Telt de website een beperkt aantal pagina’s en zijn de teksten kort en bondig?

Je website bezoekers zijn ongeduldig

Hoe meer informatie je verschaft, hoe minder men ervan gaat lezen. Mensen hebben heel weinig geduld wanneer ze op het web surfen. Wanneer iemand op je website komt, moet je zijn interesse wekken in enkele luttele seconden of hij is alweer vertrokken.

Less is more, ook in de website-wereld

Beperk de hoeveelheid informatie op je website. Je dacht dat één A4’tje beknopt genoeg was? Welnee! In de meeste gevallen is 3 tot 4 korte alinea’s meer dan voldoende.

Als mensen slechts enkele seconden op je website doorbrengen, mag je hen niet afleiden met allerlei irrelevante informatie. Je wil dat ze meteen de hoofdboodschap zien. Het spreekt dus voor zich dat je je zoveel mogelijk beperkt tot het overbrengen van die hoofdboodschap en de details achterwege laat.

De reden dat veel mensen hun website toch vol zetten met allerlei details, is omdat ze soms zelf niet goed weten wat de belangrijkste boodschap is. Denk hier goed over na!

Probeer je bezoekers niet te entertainen

De tijd dat mensen websites bezochten als tijdverdrijf is lang voorbij. Je bezoekers zijn niet geïnteresseerd in mooie animaties of technische design hoogstandjes. Ze komen op je website om een probleem op te lossen. Alles wat hen daarvan afleidt is verspilling van hun tijd en jouw budget.

4. Duidelijkheid

Evaluatie: Wanneer je op de website komt, is het meteen duidelijk wat men doet?

Vragen vermijden

Duidelijkheid heeft alles te maken met het wegnemen van mentale drempels. Tijdens hun bezoek aan jouw website ervaren mensen allerlei vragen. Bijvoorbeeld: “waarover gaat dit?”, “waar klik ik nu?”, “hoe kan ik contact opnemen?”, enz.

Een duidelijke website beantwoordt elk van deze vragen op het moment dat de bezoeker ze zich stelt of, beter nog, net ervoor. Vragen vermijden is beter dan vragen beantwoorden.

Het eerste wat men ziet

Het eerste wat je website bezoekers zien is het bovenste deel van je home-pagina. Een duidelijke website verschaft in dit zichtbare gedeelte minstens de volgende cruciale informatie om te vermijden dat men zich meteen vragen gaat stellen:

  • Bedrijfsnaam (logo)
  • Slogan
  • Aangeboden dienst of product
  • Aantrekkelijke call to action
  • Link naar contactpagina

Rest van de home-pagina

Besteed de rest van je home-pagina aan de belangrijkste overtuigende elementen, zoals een overzicht van wat je onderscheidt van concurrenten, referenties, enz.

5. Gebruiksvriendelijkheid

Evaluatie: Telt de website hoogstens een 4-tal pagina’s in de hoofdnavigatie en vind je in een oogopslag de contactgegevens?

Navigatie

Zorg ervoor dat mensen in enkele seconden kunnen navigeren naar de pagina die ze willen. Eén lange lijst met 10 pagina’s of meer is geen goede navigatiestructuur. Je websitebezoekers weten niet wat de belangrijkste pagina’s zijn in deze lijst. Als je denkt dat je bezoekers de pagina’s “prijs”, “producteigenschappen” en “contact” het belangrijkst vinden van de 10 pagina’s op je website, zet dan deze pagina’s in de hoofdnavigatie en link naar de andere pagina’s via een secundaire navigatie of via links in de pagina’s zelf.

Links

Leg voldoende interne links. Dit zijn links die gaan van de ene pagina op je website naar de andere pagina op je website. Door deze links te leggen op plaatsen waar je weet dat de bezoeker zich bepaalde vragen mogelijk stelt, verklein je de kans dat hij afhaakt.

Zorg er ook voor dat links visueel makkelijk te onderscheiden zijn, vb. via een andere kleur en/of vet lettertype.

Contactgegevens

Zet je contactgegevens liefst op elke pagina, bijvoorbeeld onderaan in de website footer. Zeker als klanten vaak je telefoonnummer of adres nodig hebben, is dit essentieel.

Maak daarnaast een contactpagina met je bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer, emailadres en eventueel een kaartje en contactformulier.

Hou het contactformulier zo kort mogelijk. Ook hier geldt: hoe minder velden men moet invullen, hoe groter de kans dat men überhaupt iets invult.  Als je voldoende hebt met naam en telefoon, vraag dan geen emailadres.

6. Mobiele weergave

Evaluatie: Wanneer je de website bezoekt op een mobiel toestel, wordt de inhoud dan duidelijk weergegeven?

Belang

Het internet wordt steeds meer mobiel. Mensen zoeken niet enkel informatie op het internet vanaf hun computer in de huiskamer, maar ook vanaf hun smartphone. Als je website op een smartphone onleesbaar is, haken mensen af. Het is dus belangrijk om de mobiele weergaven van je website te optimaliseren.

Praktisch

Een mobiele versie van je website laten maken kost vaak nog eens hetzelfde bedrag als je website zelf. Een betaalbaarder alternatief is dan om je website zelf “responsief” te maken. Dit betekent dat het design automatisch wordt aanpast op kleinere schermen, zodat alles mooi en leesbaar blijft.

7. Aantrekkelijkheid

Evaluatie: Vind je de website mooi en aangenaam om naar te kijken?

Mensen vormen zich bewust of onbewust een beeld van je zaak op basis van je website. Een aantrekkelijke website draagt positief bij aan je imago, terwijl een lelijke website je imago kan schaden.

Waaraan herken je een mooie website? Dit is grotendeels subjectief maar we proberen toch enkele richtlijnen mee te geven. Een aantal deze richtlijnen zijn ook van toepassing op de schilderkunst, het ontwerp van automodellen, enz.:

  • Er worden hoogstens 2 of 3 verschillende kleuren gebruikt (naast grijstinten).
  • De kleuren passen goed bij elkaar.
  • Het geheel heeft een symmetrische en harmonische uitstraling.
  • Er wordt voldoende witruimte gebruikt om te vermijden dat het geheel er rommelig uitziet.
  • Er worden hoogstens 2 verschillende lettertypes gebruikt en 3 verschillende lettergroottes.
  • Er is een creatief element, iets verrassend.
  • Alle foto’s zijn van dezelfde kwaliteit en stralen dezelfde sfeer uit (consistentie).
  • Géén ouderwetse illustraties of clip art!

8. Vindbaarheid

Evaluatie: Vind je de website terug als je zoekt naar die specifieke zaak in Google?

Belang van vindbaarheid

In veel geval is het doel van een website het aantrekken van nieuwe klanten. Het spreekt voor zich dat het dan een enorm pluspunt is als de website makkelijk gevonden wordt in Google. Dit zijn gratis leads.

Een website die niet gevonden wordt in zoekmachines als Google, verliest een groot deel van zijn nut. Hij kan enkel nog gebruikt worden als informatiekanaal voor klanten of als ondersteunende verkooptool bij het overtuigen van potentiële klanten.

Minimumvereiste

Gratis potentiële klanten via Google klinkt voor velen als muziek in de oren, maar makkelijk is het niet. Niet iedereen kan op de eerste plaats in Google staan. Dus wordt er vrij veel geld geïnvesteerd om die eerste (of tweede, derde, …) plaats in te palmen.

Je moet dus voor jezelf beslissen hoeveel budget je over hebt om hoog te scoren in Google. En dat hangt af van wat een potentiële klant die je gevonden heeft via Google, je kan opleveren.

De minimumvereiste is echter dat je gevonden wordt in Google als mensen zoeken naar jouw zaak. Als je in Google “Yools” intikt en je komt niet terecht bij … Yools, dan is er iets fout.

Tweet about this on TwitterShare on Facebook0
cta_beehive

Laat jouw professionele website bouwen

 100% tevredenheidsgarantie
 Democratische prijs
 Efficiënte samenwerking
 Reeds 2000+ tevreden klanten

        Vraag een offerte        
Binnen 24u reactie