+2500 websites

Klantenscore van 4,9/5

Actief in heel Vlaanderen

Laat een website maken voor jouw restaurant, bar of andere horecazaak

Een website voor jouw restaurant: wat heb je nodig?

Door Jasmien De Clerck
2024/01/30
Deel dit op

Inhouds­tabel

    Heb je een restaurant, bar of andere horecazaak en wil je deze online profileren om meer reservaties te krijgen? Jouw restaurantwebsite is bedoeld om klanten te informeren en aan te moedigen om jouw restaurant te bezoeken. Hier zijn enkele cruciale elementen die je niet mag missen bij het maken van een website voor je horecazaak:

    Presenteer je menu

    Het menu is een van de eerste dingen waar bezoekers naar op zoek gaan. Plaats het menu daarom prominent op je website en zorg ervoor dat het gemakkelijk te lezen en te begrijpen is. Vermeld je gerechten, prijzen, suggesties en eventuele dieetinformatie. Een duidelijk menu kan gasten helpen bij het nemen van beslissingen en kan ook helpen bij het verbeteren van je zoekmachinepositie.

      Voorbeeld van een menu op een restaurant website. Website laten maken voor een restaurant in Brugge.

      Sol Y Sombra uit Brugge geeft hun volledige menu van hun restaurant weer op de website.

      Geef bezoekers een voorproefje

      Geef bezoekers een voorproefje van wat je te bieden hebt in je restaurant door hun visueel aan te spreken. Foto's van smakelijke gerechten en een sfeervolle setting van je restaurant, wekken de eetlust op en trekken de aandacht van potentiële gasten. Professionele foto's kunnen het imago van je restaurant versterken en een blijvende indruk achterlaten.

      SEO Tip: Gebruik alt-tekst bij afbeeldingen om zoekmachines te helpen begrijpen waar de afbeeldingen over gaan.

      Zet je restaurant op de kaart

      Help klanten de weg te vinden naar je restaurant door een kaart te voorzien die de locatie van het restaurant aangeeft. Daarnaast is het ook goed om een duidelijke routebeschrijvingen te voorzien voor gasten die met de auto, fiets of openbaar vervoer naar je restaurant komen. Je kan dit makkelijk doen door een integratie van Google Maps. Door je bedrijf op Google Maps toe te voegen geef je de nodige informatie aan bezoekers, maar zal je ook beter vindbaar zijn in zoekmachines.

      SEO tip: Maak gebruik van bedrijfsgidsen om je website op te vermelden. Lees hier alvast onze concrete tips.

      Vertel je verhaal

      Het verhaal achter je restaurant en informatie over het team dragen bij aan de persoonlijkheid en unieke identiteit van je zaak. Het kan ook het vertrouwen van de klanten vergroten. Voorzie daarom een korte beschrijving van het verhaal achter je horecazaak, informatie over de chefs, het team en de filosofie achter de keuken. 

      Laat je klanten voor jou spreken

      Positieve beoordelingen kunnen potentiële gasten overtuigen om jouw restaurant te proberen. Plaats klantrecensies op je website en moedig gasten aan om hun ervaringen te delen op je socials of via Google Mijn Bedrijf. Dit kan niet alleen vertrouwen opbouwen, maar kan ook je online zichtbaarheid vergroten.

      Tip: Reageer op klantrecensies om betrokkenheid te tonen en je online reputatie te verbeteren.

      Online reserverings- en bestelmogelijkheden

      Maak het gemakkelijk voor gasten om online reserveringen te maken, eten te bestellen of een zelfs een cadeaubon te kopen. Je voorziet hiervoor best een integratie met een reserveringsplatform of bestelplatform zoals bijvoorbeeld Resengo om het proces voor jou te vergemakkelijken, maar ook om de gebruikservaring van de bezoeker te verbeteren. Geef doorheen je website ook zeker aan wat er belangrijk is bij het maken van een reservatie of hoe ze eventueel online kunnen bestellen indien dat van toepassing is.

      Reservatietool voor je restaurant website. Website laten maken voor je restaurant in Beveren-Waas.

      Restaurant Arno uit Beveren-Waas maakt gebruik van de reservatietool van Resengo waardoor bezoekers snel een tafel kunnen reserveren.

      Vermeld je openingsuren

      Naast de locatie willen bezoekers natuurlijk ook weten wanneer ze langs kunnen komen in je restaurant om een hapje te eten of te genieten van een drankje. Je openingsuren, inclusief specifieke informatie over lunch- en dinertijden of sluitingsdagen, duidelijk vermelden is dus een must. Voorzie daarnaast ook zeker een contactformulier en je contactgegevens zodat klanten je makkelijk kunnen bereiken voor eventuele vragen.

      SEO Tip: Gebruik lokale zoekwoorden en voeg je locatie toe aan metagegevens om lokaal verkeer aan te trekken.

      Website laten maken voor horecazaak u-eatsleep.be in Antwerpen

      Horecazaak en hotel u-eatsleep.be in Antwerpen vermeld duidelijk de openingsuren.

      Speciale aanbiedingen en updates

      Houd je website up-to-date met de laatste menuwijzigingen, speciale aanbiedingen of promoties, evenementen en sluitingsperiodes. Actuele informatie toont betrokkenheid en houdt gasten geïnformeerd over wat er in jouw restaurant gebeurt.

      Maak je gebruik van sociale media voor je restaurant? Zorg dan ook voor een koppeling van en naar je website. Door links naar je sociale media profielen toe te voegen, kunnen bezoekers je volgen en op de hoogte blijven van updates, evenementen en speciale aanbiedingen.

      Responsieve en gebruiksvriendelijke website

      Naast de specifieke zaken om een goede horecawebsite te maken, is het ook belangrijk om rekening te houden met de basisprincipes van UX design. Maak een website die intuïtief en duidelijk is om de ervaring van de bezoeker te verbeteren. Daarnaast bezoeken potentiële gasten ook vaan je website via hun smartphones. Een responsieve website hebben is erg belangrijk. Zorg er dus voor dat je website snel laadt en gemakkelijk navigeerbaar is, ongeacht het apparaat dat wordt gebruikt.

      De laadtijd van je website optimaliseren zorgt voor meer bezoekers

      Zoekmachines waarderen websites met een goede gebruikerservaring en belonen ze met hogere rangschikkingen. 

      Conclusie

      In het digitale tijdperk is een doordachte en goed ontworpen website een krachtig instrument om je restaurant of horecazaak te promoten. Een goed ontworpen website fungeert niet alleen als een digitale menukaart, maar ook als een krachtig instrument om de gastervaring te verbeteren.

      Door ervoor te zorgen dat deze informatie gemakkelijk toegankelijk is op je horecawebsite,kunnen bezoekers alle nodige details vinden en kunnen ze gemakkelijk contact opnemen of acties ondernemen, zoals reserveren of bestellen. Op die manier creëer je een positieve online ervaring voor potentiële gasten en vergroot je de kans dat ze voor jouw restaurant kiezen.

      Neem contact op

      Wil je meer halen uit je website? Neem contact met ons op!

      Wil je een website laten maken voor jouw horecazaak? Neem contact met ons op!

      We helpen je graag!

      Hoe kunnen we je helpen?

      We bieden je vrijblijvend een eerste marketing- en websiteadviesgesprek.